HomeWaar zit je Klacht?VoetEen Morton-neuroom in de voet

Een Morton-neuroom in de voet

Wanneer u aanhoudende pijn heeft in de voorzijde van uw voet, heeft u mogelijk last van een goedaardig gezwel van een zenuw (een Morton-neuroom).

Wat is een Morton-neuroom?

Een neuroom is een goedaardig gezwel van een zenuw. Een Morton-neuroom is een verdikking van het weefsel om de zenuw van de teen. Deze zenuw loopt over de bovenkant van uw voet. Daar gaat hij onder de band door die de middenvoetsbeentjes in de voorvoet met elkaar verbindt. Zo blijft de zenuw op zijn plaats. Een Morton-neuroom komt vaak voor tussen de derde en vierde teen, meestal door irritatie, een aandoening of buitengewone druk. Bij vrouwen komt het Morton-neuroom acht tot tien maal vaker voor dan bij mannen.

Een Morton-neuroom in de voet

Wat zijn de klachten?
Meestal zijn er geen uitwendige verschijnselen, zoals een bult. Meestal is de aandoening voelbaar als een brandende pijn die vanuit de bal van de voet/de voorvoet uitstraalt naar de tenen. Er kan gevoelloosheid of een onplezierig gevoel in de tenen ontstaan. De pijn komt tijdens de slaap eigenlijk niet voor, maar als u activiteiten onderneemt of simpelweg schoenen draagt, wordt de pijn meestal erger. Hardlopers kunnen pijn voelen bij het afzetten van een startblok. Schoenen met hoge hakken kunnen de klachten verergeren. Smalle, te nauwe schoenen zorgen ook vaak voor verergering: de druk op de botjes van de tenen neemt toe waardoor de zenuw meer klem komt te zitten.

Wat zijn de behandelingsmogelijkheden?
Uw arts onderzoekt of er een zwelling tussen de middenvoetsbeentjes zit, vraagt of u pijn voelt als hij druk op de voet uitoefent en bekijkt of er sprake is van eeltvorming. Ook kijkt de arts of er aanwijzingen zijn voor andere oorzaken. De behandeling van een Morton-neuroom is in eerste instantie relatief eenvoudig. Een operatie is niet direct noodzakelijk.

Ruime, comfortabele schoenen geven het bot in de voet de ruimte, waardoor de druk op de zenuw zal verminderen. Inzetstukjes of kussentjes in de schoenen helpen daarbij. Daarnaast kan de arts niet-hormonale ontstekingswerende medicijnen voorschrijven.

In meer dan tachtig procent van de gevallen zorgt zo’n gecombineerde aanpak voor verlichting.

Als een niet-operatieve behandeling niet voldoende helpt, kan de orthopedisch chirurg u adviseren over de mogelijkheden van een operatie. Daarbij wordt een deel van de zenuw of een deel van de laag om de zenuw verwijderd. Na de ingreep is altijd een korte herstelperiode nodig.

Heeft u nog vragen?
Als u nog vragen heeft, neem dan contact op met uw behandelend arts.