HomeWaar zit je Klacht?VoetPijnlijke voorvoet

Pijnlijke voorvoet

Wanneer u pijn heeft in uw voorvoet, is dat in veel gevallen met praktische maatregelen te verhelpen.

Wat zijn de klachten?
Als u pijn heeft in uw voorvoet, voelt het gebied tussen de boog van uw voet en de tenen pijnlijk aan. We spreken dan van: metatarsalgie. ‘Metatarsale’ betekent middenvoetsbeentje. De pijn komt meestal voor in het midden van de voet, in een of meer van de vijf middenvoetsbeentjes.

Wat zijn de oorzaken van pijn in de voet?
Soms wordt de pijn veroorzaakt door eeltvorming onder de voet. Eelt is een opeenhoping van huid die ontstaat door te veel druk op het onderliggende bot. Normaal gesproken is eelt niet pijnlijk. Toenemende eeltvorming kan het lopen echter bemoeilijken.

Te krappe of juist te ruime schoenen kunnen ook pijn in de voet veroorzaken. Te krappe schoenen knijpen de voet samen en zorgen voor extra druk. Te ruime schoenen geven teveel speling, waardoor wrijving ontstaat. Pijn aan de onderkant van de voet kan ook betekenen dat er sprake is van een gescheurde band of van een ontsteking van het gewricht.

Wat zijn de behandelingmogelijkheden?
In veel gevallen kunnen praktische maatregelen u van de pijn in uw voet verlossen. Uw arts kan een hulpstuk (orthese) voor uw schoenen aanbevelen. Deze fungeert als een soort schokdemper. Ook kunt u het advies krijgen om andere schoenen te gaan dragen. Schoenen die u goed passen, kunnen de oplossing zijn. Deze schoenen moeten een ruime neus hebben, zodat de tenen vrij kunnen bewegen. De hakken moeten niet hoger zijn dan vier centimeter.

Heeft u teveel eelt, dan maakt een voetbad het eelt zachter. Vervolgens kunt u met een puimsteen of een eeltvijl wat eelt verwijderen. De druk zal hierdoor afnemen.

Een operatie is in een enkel geval noodzakelijk om een uitsteeksel van het bot of een vergroeiing te corrigeren.

Heeft u nog vragen?
Als u nog vragen heeft, neem dan contact op met uw behandelend arts.

Pijnlijke voorvoet