HomeWaar zit je Klacht?HeupDe 'klikkende' heup (Coxa Saltans)

De 'klikkende' heup (Coxa Saltans)

Wanneer uw heup een 'klikkende' beweging maakt, is dat meestal pijnloos en onschuldig. Geeft uw 'klikkende' heup pijnklachten, dan kunt u de orthopedisch chirurg om advies vragen.

De heup

Het heupgewricht is een kogelgewricht. Bij het lopen en bewegen draait de kop van het dijbeen soepel rond in de kom van het bekken. Dat is mogelijk omdat er op de kop en in de kom een laag kraakbeen zit. Kraakbeen is een glad verend weefsel.

Wat zijn de oorzaken en klachten van een 'klikkende' heup?

Bij een 'klikkende' heup beweegt meestal een spier of een pees over het dijbeenbot. Dit kan aan de buitenzijde van uw heup zijn of aan de binnenzijde van uw dijbeen.

Buitenzijde heup

Als het platte deel van het dijbeen (dat heet: trochanter) licht uitsteekt, zorgt de spier die aan de buitenzijde van de heup loopt, bij beweging voor een 'klikkend' geluid. Net als een elastiekje dat even ergens achter blijft haken, schiet de spier over het bot heen. Dit hoeft geen problemen te geven. Maar het kan na verloop van tijd leiden tot een ontsteking van een slijmbeurs. Dit is een met vocht gevuld ‘kussentje’ tussen een spier of pees en een bot.

Binnenzijde dijbeen

Een andere spier die een 'klikkende' heup kan veroorzaken, loopt van de binnenkant van het dijbeen naar het bekken. Nu veroorzaakt de heen- en weergaande beweging over de kop van het dijbeen het 'klikkende' geluid. Ook hier kan een slijmbeursontsteking ontstaan.

Een andere oorzaak kan een scheur in het kraakbeen van de dijbeenkop of de heupkom zijn van een 'klikkende' heup. Dit geldt ook voor losliggende stukjes bot of kraakbeen in het heupgewricht. Bij een van deze oorzaken voelt u vaak pijn. De beweging in uw heup is meestal beperkt. Door een los stukje kraakbeen kan de heup blijven haken of op slot gaat.

Hoe wordt de diagnose vastgesteld?

De meeste mensen gaan niet snel met een 'klikkende' heup naar een arts, tenzij ze pijnklachten hebben. Heeft u pijn, dan zal uw arts eerst de exacte oorzaken van de 'klikkende' beweging proberen vast te stellen. De arts zal vragen wanneer u pijn heeft, welke activiteiten de pijn veroorzaken, of u het 'klikken' kan opwekken en of u een aandoening aan de heup heeft.

Uw arts kan de beweging van de pees en de spier voelen wanneer u de heup buigt of strekt. Röntgenfoto's laten meestal geen afwijkingen zien. Mogelijk is aanvullend onderzoek nodig om andere afwijkingen aan het bot of gewricht uit te sluiten.

Wat zijn de behandelmogelijkheden?

Als de klikkende heup niet pijnlijk is, is er geen behandeling nodig. Als u wel pijn heeft:

• kunt u uw activiteiten aanpassen – probeer zich steeds herhalende bewegingen van de heup te vermijden;
  • kunt u uw heup eventueel met ijs koelen;
  • kunnen rekoefeningen, voorgeschreven door uw arts of fysiotherapeut, u helpen;
  • kunnen ontstekingsremmende medicijnen, zoals aspirine of ibuprofen, de klachten verlichten – overleg dit met uw arts.

Wanneer een slijmbeursontsteking aan de heup is ontstaan, zal uw arts een injectie tegen de ontsteking aanraden.

Bij een 'klikkende' heup is meestal geen operatie nodig. Mochten de bovengenoemde behandelingen niet helpen, dan kan de orthopedisch chirurg een operatie adviseren. Welke ingreep wordt gekozen, hangt af van de oorzaak van de 'klikkende' heup. Uw arts zal u hierover adviseren.